Dit hangt volledig af van het soort bedrijf wat u gaat starten. De volgende rechtsvormen zonder aansprakelijkheid zijn mogelijk:
- Eenmanszaak
- Vennootschap onder firma (VOF)
- Commanditaire vennootschap (CV)
- Maatschap
- Besloten vennootschap (BV)
- Naamloze vennootschap (NV)
- Vereniging
- Coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij
- Stichting
De administratie wordt vooral gevormd door de inkoop- en verkooporders. Er zijn echter ook andere vormen van administratie die vereist kunnen zijn om het op orde te houden. Uiteindelijk gaat het erom dat u de aangifte omzetbelasting correct kan uitvoeren. Uw administratie dient u tevens voor minimaal zeven jaar beschikbaar te houden.
Uw administratie kan de volgende soorten administratie bevatten:
- Grootboek
- Debiteuren
- Crediteuren
- Loonadministratie
- Voorraadadministratie
- In- en verkoopadministratie
De administratie zult u in de meeste gevallen één keer per drie maanden nodig hebben om de hoeveelheid btw (omzetbelasting) af te dragen. De (verkoop)facturen die u zelf opmaakt, dienen uiteraard te voldoen aan een aantal eisen:
- Datum waarop het factuur is aangemaakt
- Een factuurnummer, btw- en kamer van koophandel nummer
- Gegevens van uw bedrijf waaronder de naam en het adres
- Gegevens van uw klant indien nodig en bekend
- Gegevens over de geleverde dienst of product zoals een omschrijving, het aantal, de prijs en de datum waarop levering plaatsvindt
- Bedrag btw
Zoek ons op Google+
2 opmerkingen:
Interessant artikel! Zelf (als ZZP'er) heb ik hele goede ervaringen met Offective Boekhoudprogramma ZZP. Echt een ideaal boekhoudprogramma voor de ZZP'er! Kijk maar eens op http://www.boekhoudprogramma-online.nl/boekhoudprogramma-zzp/ Of kijk hier.
Nuttige informatie, waarvoor dank. Dit is goed voor mijn achtergrond, nu ik me er echt op aan het oriënteren ben. Mijzelf wordt van meerdere kanten King Business Software aanbevolen overigens, iemand daar ervaring mee?
Een reactie posten