Een eigen bedrijf starten: tips voor startende ondernemers!

Een eigen bedrijf starten heeft veel praktische voor- en nadelen. Enerzijds biedt het een groot voordeel voor uw persoonlijke tijdsindeling, anderzijds loopt een ondernemer meer risico. Indien u uw eigen bedrijf wilt beginnen, dan zijn er een aantal zaken waar u zeker aan moet denken:
  • Fiscale voordelen: starters, zelfstandigenaftrek en de KOR-regeling.
  • Administratie: alle benodigde boekhouding voor uw administratie 
  • FinanciĆ«n: beschikken over voldoende financiering
  • De juiste werkplek: Heeft u een winkel of kantoorpand nodig?
  • Promotie van uw diensten of producten
  • Juridische zaken: voorwaarden zijn nodig om duidelijk te zijn in de verwachtingen
  • Verzekeringen

Fiscale voordelen kunt u benutten indien u voldoet aan diverse eisen van de belastingdienst. Met een zelfstandigen- of startersaftrek komt u in aanmerking voor belastingvoordeel. Dit houdt in dat uw belastbare inkomen minder hoog is. Op die manier kunt u tot een nominaal loonsniveau tegen lage belastingtarieven belasting afdragen. In de regel geldt: 'Hoe meer winst, hoe lager uw voordeel'. Veel mensen hebben hierdoor terecht het gevoel dat de mate van winst weinig uitmaakt. Dat geldt echter alleen tot een winst van grofweg 40-50.000 euro per jaar. Indien u meer winst maakt dan dat bedrag, zal het percentage winstbelasting niet meer hoger worden. Indien u bijvoorbeeld een bedrijf heeft met €20.000 winst, dan zult u het grootste deel kunnen houden.
Een eigen bedrijf starten
Uw administratie is nodig om uiteindelijk te kunnen bepalen hoeveel winst uw onderneming heeft gemaakt en hoeveel BTW u dient af te dragen. Uit uw administratie moet dit zijn af te leiden. Veel ondernemers gebruiken speciale software, maar ook de bekende excel-sheets worden nog veel gebruikt. Via de kamer van koophandel kunt u zien welke eisen aan de facturen gelden.

Als u een product op de markt gaat brengen, dan kost dit geld. Zo heeft uw bedrijf huisvesting nodig, maar ook zaken als productiemiddelen, personeel of verpakkingsmaterialen. Veel ondernemers lenen een x bedrag van de bank in combinatie met eigen ingebracht geld. Op deze manier behoudt u voldoende evenwicht in uw vermogen. Hoe meer winst uw onderneming maakt, hoe makkelijker uw bedrijf kan groeien en de eventuele lening kan afbetalen. Diverse banken in Nederland stimuleren ondernemerschap en afhankelijk van uw plan of achtergronden wordt het bedrag bepaald wat u kunt lenen.

Ieder bedrijf heeft een werkplek nodig. Of u vanuit huis een internetdrijf runt of een supermarkt begint, er is een plek nodig om de bedrijfsactiviteiten uit te voeren. De locatie kan in het verloop van uw bedrijf uiteraard wijzigen, maar het is altijd handig om de bendoigde (en soort) ruimte vooraf juist in te schatten. Indien u van plan bent om meer medewerkers in dienst te nemen, dan dient uw kantoor uiteraard wat groter te zijn.

Als uw bedrijf eenmaal gestart is, dan dient uw promotie al voorbereid te zijn. Het kan ook zijn dat de promotie erg snel gaat, bijvoorbeeld met betaalde advertenties. Het hangt volledig af van het soort dienst of product, hoever van te voren u dit al geregeld moet hebben. Ook in de consumentenmarkt kan het nodig zijn een bepaald netwerk te hebben opgebouwd. In de business to business is het al helemaal aan te raden om dit wellicht zelfs jaren van te voren te beginnen. Snelle promotie kost geld, maar het levert ook snel geld op.

Juridische en verzekeringszaken dienen eenvoudigweg, afhankelijk van de gewenste mate, geregeld te zijn. Het is in bepaalde gevallen niet nodig om een verzekering te hebben. Bijvoorbeeld als u eenvoudige diensten verleend, maar er zijn veel verschillende soorten verzekeringen. Zaken die u zou kunnen verzekeren: uw voorraad, bedrijfspand, risico's aan uw product, wagenpark en nog veel meer.

Algemene voorwaarden zijn een must, omdat u daarmee de verwchtingen naar uw klanten, via een officiƫle weg kan vastleggen. u voorkomt daar dus veel problemen mee. Het is aan te raden de door u opgebouwde voorwaarden door een jurist te laten beoordelen.

Zoek ons op Google+

4 opmerkingen:

Anoniem zei

factuur maken kan tegenwoordig heel makkelijk.. Er zijn hele handige tools voor om een standaard factuur te ontwikkelen

Kim zei

Bedankt voor het delen van deze handige informatie.

Geld Lenen met BKR zei

Dit is een zeer mooie checklist voor elke startende ondernemer. Dit zou eigenlijk bij elke inschrijving van het KVK uitgedeeld moeten worden zodat startende ondernemers gelijk een checklist kunnen afwerken. Al met al blijft het voor elke ondernemer met een goed idee, heel hard werken, dat is vaak de enige echte oplossing om het bedrijf succesvol te maken. Het harde werken totdat het eindelijk begint te werken vergt veel geduld met bloed,zweet en tranen.

Anoniem zei

Hallo allemaal, ik ben super enthousiast vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van LAPO MICRO FINANCE hadden ontvangen en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik een totaalbedrag van eur 50.000 euro dat ik op mijn eigen bankrekening had aangevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: lapofunding960@gmail.com