Administratie bijhouden - Deel III

Het bijhouden van de administratie is een van de zaken die in ieder bedrijf geregeld moet zijn. Uiteindelijk dient een groot deel van de behaalde omzet aan de overheid of belastingdienst te worden overgemaakt. Ook kan het zijn dat er andere vormen van belasting moet worden afgedragen, zoals inkomstenbelasting. Lees hieronder meer over 'administratie bijhouden'.

Dit hangt volledig af van het soort bedrijf wat u gaat starten. De volgende rechtsvormen zonder aansprakelijkheid zijn mogelijk:
  • Eenmanszaak
  • Vennootschap onder firma (VOF)
  • Commanditaire vennootschap (CV)
  • Maatschap
Rechtsvormen met aansprakelijkheid:
  • Besloten vennootschap (BV)
  • Naamloze vennootschap (NV)
  • Vereniging
  • Coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij
  • Stichting
Als u niet weet welke rechtsvorm voor uw bedrijf het meest geschikt is, dan kunt u informatie inwinnen bij de Kamer van koophandel.
Administratie bijhouden

De administratie wordt vooral gevormd door de inkoop- en verkooporders. Er zijn echter ook andere vormen van administratie die vereist kunnen zijn om het op orde te houden. Uiteindelijk gaat het erom dat u de aangifte omzetbelasting correct kan uitvoeren. Uw administratie dient u tevens voor minimaal zeven jaar beschikbaar te houden.
Uw administratie kan de volgende soorten administratie bevatten:
  • Grootboek
  • Debiteuren
  • Crediteuren
  • Loonadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
In de praktijk zal het nodig zijn om voor al uw inkopen de bonnen en facturen te bewaren, maar ook het privégebruik van bijvoorbeeld een (lease)auto. Dit zijn zaken die u voor uw bedrijf nodig kunt hebben en zijn meestal fiscaal aftrekbaar. Het gebeurd vaak dat dit niet wordt bijgehouden. In dat geval kan het zijn dat uw voorraadadministratie niet meer klopt en zelfs de financiële balans een vertekend beeld geeft. Onderdelen waar uw administratie uit kan worden gevormd: kasadministratie, in- of verkoopboek, bankafschriften, contracten, urenadministratie, correspondentie en nog veel meer.

De administratie zult u in de meeste gevallen één keer per drie maanden nodig hebben om de hoeveelheid btw (omzetbelasting) af te dragen. De (verkoop)facturen die u zelf opmaakt, dienen uiteraard te voldoen aan een aantal eisen:
  • Datum waarop het factuur is aangemaakt
  • Een factuurnummer, btw- en kamer van koophandel nummer
  • Gegevens van uw bedrijf waaronder de naam en het adres
  • Gegevens van uw klant indien nodig en bekend
  • Gegevens over de geleverde dienst of product zoals een omschrijving, het aantal, de prijs en de datum waarop levering plaatsvindt
  • Bedrag btw
Tip! Indien u als zelfstandig ondernemer aan de slag gaat, kunt u van fiscale voordelen gebruik maken zoals de zelfstandigen- of startersaftrek. Het bijhouden van een urenadministratie is daarvoor wel vereist.

Zoek ons op Google+

2 opmerkingen:

Unknown zei

Interessant artikel! Zelf (als ZZP'er) heb ik hele goede ervaringen met Offective Boekhoudprogramma ZZP. Echt een ideaal boekhoudprogramma voor de ZZP'er! Kijk maar eens op http://www.boekhoudprogramma-online.nl/boekhoudprogramma-zzp/ Of kijk hier.

Faye zei

Nuttige informatie, waarvoor dank. Dit is goed voor mijn achtergrond, nu ik me er echt op aan het oriënteren ben. Mijzelf wordt van meerdere kanten King Business Software aanbevolen overigens, iemand daar ervaring mee?